Sider

torsdag 24. desember 2015

Der Skogsen bor, bolerøya!

En skulle ikke forvente at en kar som meg tok en målretta tur til et ferskvann igjen etter den vanlige røya – Salvelinus alpinus.

Mææææn, akkurat dette vannet hadde jeg fått med meg i ny og ne i forskjellige sammenhenger i mange mange år. Hva snakker vi om, jo Skogseidvatnet i Hordaland der Norges største «bolerøyer" bor.
Turen ble tatt skikkelig på sparket i slutten av november.  Det ble satt av 2 hele dager til røyekalaset og reisefølge ble en bergenser bosatt i Rogaland, Håkon Taranger.

Vi bodde rett ved vannet hos en Sigbjørn Skogseid. En trivelig kar med greie priser (200 pr natt) og flott hus. Sjekk lampa, slik en som går rundt når pære blir varm – klasse+!
Båt lånte vi av en Viggo Nonås, som også bor rett ved, båt med motor, helt ok pris der også (300kr pr dag).
Vel, jeg hadde sjekka med de jeg kjenner angående de vanlige spørrepronomenene før en fisketur; hvem-hva -hvor. Asmund Aasheim, Øystein Bertelsen og Vilhelm Skilhagen, ga meg en del pointers, spesielt hos Øystein satt godtipsene løst. Han sa at ei god økt på Skogseidvatnet var fort forbundet med å være våt og kald. Joda, han hadde ganske mye rett i det..
Fytti fae …. Han litt vel mye rett. Med regn, sludd og snø i alle retninger og fra en 0 ms til en 14ms, fikk vi oppleve mye vær, fytti helvett …  Men hva gjør du ikke for en fettfinne?
Maggot, både røde og hvite, røyeblink og kunstig lys var på plass og 2 bokser med Attraqua – røye. Stords store sønn, Asmund mente at detta måtte jeg prøve.
Godt utpå og ferdig ankra, for den jobben blei jo et helvette på jord.  «Alltid» rolig der så bare slepp an rett ner. Rett ner my asssss. Etter minst 10 dropp og endelig feste noenlunde i den retningen vi burde ligge, der ved fiskeoppdrettet, så forsvant vinden.
Wham, Bam, Thank U Mam – heilt på feil kurs.   Vel du kødde ikkje med ein siddis. Jeg hadde to anker og etter 10 minutter var den andre godt ankra…. I et tre(!) inne ved land.
Dro oss ut mellom to dregger og lå som en sær siddis AKKURAT ville. Ekkoloddet til SMS fortalte oss hver gang stimer med fisk kom inn på varpet. Vi lå da på en cirka 22-23 meters dybde.
Blink, str 4 krok proppa med maggot og lys var på plass, og med røyespasmejokk gikk det ikke lenge før første fisk satt.  Gammel pers var på «drøye» 200g så den røyg du vinduet med første fisk på nær 500g.  Mot all forventning var dette faktisk gøy, som agnfiske i saltvann fra båt.
 Ila dagen som ikke var lengre enn fra ca. klokka 9 til 16 (der 3 timer minst jekk i dass med ankring i kuling) så fikk jeg og Håkon en ca. 15-16 røyer. At jeg var borti storrøya, vet jeg ikke men større ting var å dro i blink. Håkon persa og med største på ca. 800g.
 Jeg fikk en fin fisk da på 1,8 kg og den var det godt drag i, det må jeg si. 3000-haspelsnella fylt med 0,4mm mono fikk kjørt seg litt på brems og jeg var i hundre. Kanonkult!

Dag 2 og 100 % mer erfaren på det hele og klok av skade, så hadde jeg latt dregg være igjen og måtte bare dregge i treet igjen, så i dag ble fisketida noen lengre.
I dag skulle jeg teste Attraqua på alle måter, dvs i sammen med maggot, bare det kunstige agnet og så seff kun maggot.  Uten å lage for mye reklame av dette kan jeg si at dette funka greit som et tilskudd.  Jeg fikk mer fisk med kombi enn bare maggot, men av en eller annen grunn ikke fisk når jeg bare hadde dette på. Vi testa det slikt at Håkon som satt 1,5 m fra meg bare fiska med maggot, mens jeg veksla. Og da fisk kom inn fikk jeg mye mer napp enn han da jeg hadde kombi. No more No less.
Denne dagen fikk vi og en ca 15 røye, men i dag var snittet mye bedre.  Flere på 4-700 g, men 3 stk på +/- 1000g.  Håkon fikk seg en fin en på 980 gram.
Jeg derimot fikk på en gris vil jeg tippe, men den slet seg. Den kjørte meg virkelig hardt et godt stykke, men mistenker feilkroking. Fikk sett den så vidt og så ut som den hang i finna. Den var knalloransj, feit og en ca. 2-4 kg, men det får jeg aldri vite.
Like etter, smalt det til igjen og denne var i samme kaliber, men ville ikke opp så langt før den og gikk.  Banna litt for meg selv, sykt høyt. «MOR MI!!» Noe var på gang, men det var ikke mer enn ca. 2 timer med dagslys igjen.
Lite drag, løfta rolig, kjente noe, men borte, par kjappe rykninger så helt rolig igjen.
Der, der va det lille draget igjen, jeg løfta og det hang litt så det ble et kontant drag/tilslag
BAM, noe hang igjen, klar kontakt med større fisk, men hvor stor?
Starta og dra oppover og det var gode seige drag men vanskelig å kjenne size. Fisk var vel en 10 m opp da det smalt. Den skulle IKKE opp og snella kvein som bare juling, 5 fot stanga var bøyd helt under vann og go smilet var tredd over trynet mitt. Eg va i go zonen.
Den dro som bare det og fighten ble en del minutter før fisken viste seg for første gang og for en flott fisk, ikke den stereotype, bole røya, men en lengre blank oransj flott fasong.
Vel, inn ville den ikke med første runder, så den tok 5 nye meter før den kom opp igjen, men da havna den i håven.  Kan godt si jeg persa med deilige 2350 gram
Dette var så moro at jeg skal tilbake i januar(2016) da dette røye varp opplegget skal være på det som kalles et klimax.  Takker for godt reisefølge, Håkon.